Összefogás a transzparens magán egészségügyi szektor érdekében

Az ország meghatározó magán egészségügyi szereplőinek közreműködésével megalakult a Primus Magán Egészségügyi Szolgáltatók Egyesülete, melynek elsődleges célja a magánszektor szürkegazdaságának kifehérítése és átláthatóvá tétele. Az Egyesületről és az egészségügy helyzetéről a Primus ügyvezetőjét, Leitner Györgyöt kérdeztük.

Miért éppen most érezték az alapítótagok elérkezettnek az időt az Egyesület létrehozására?

Leitner György: Ahogyan azt a legfrissebb kutatások is mutatják, mára Budapesten többségbe kerültek a magán egészségügyi szolgáltatásokat igénybe vevők. A szektor most érte el azt a kritikus tömeget (foglalkoztatottak és páciensek tekintetében egyaránt), amelynek érdekében a legnagyobb szolgáltatók úgy érezték, hogy össze kell fogniuk. A Primus Egyesület tagjai sürgetőnek érezték azt is, hogy az ágazat szereplői közös erővel törekedjenek a privát egészségügyi szektor kifehérítésére.

Ma Magyarországon kik választják a magán egészségügyi szolgáltatókat és mi ennek a legfőbb oka? Milyen jellegű problémával fordulnak legtöbben a magán egészségügyi szolgáltatókhoz?

Leitner György: A kutatási adatok szerint Magyarországon a magán egészségügy nem a jómódúak kiváltsága. Minden társadalmi csoporton belül, a legkülönbözőbb jövedelmi és iskolázottsági háttérrel, a hazai lakosság jelentős számban vett már igénybe magán egészségügyi szolgáltatást.

A magánszektort választó betegek arányát tekintve Magyarországon milyen a helyzet az európai normához viszonyítva?

Leitner György: A teljes magyar egészségügyi kiadás 35%-át a magán kiadások teszik ki, ami jelenősen meghaladja a fejlettebb európai országok magán költéseit. A probléma az, hogy ez a kiadás jelenleg nem öngondoskodásos alapon, elő-takarékossági, illetve biztosítói rendszerben valósul meg. Az egészségbiztosítások térnyerése a tervezhetőbb, tudatosabb költségviselés felé mozdíthatná a lakosságot, amivel az egyszeri, nagyobb kiadástól megkímélhető lenne az érintettek családi kasszája, illetve a megelőző jellegű szűrővizsgálatok is nagyobb arányban történnének meg.

Milyen előnyöket képes biztosítani a betegek számára a magánszektor az állami egészségügyi rendszerrel szemben?

Leitner György: Semmiképpen nem az állami rendszerrel szemben határoznám meg a magán szektor működését. A két szereplő együtt tud igazán hatékony rendszerré összeállni. Magyarországon az egészségügy alulfinanszírozási problémákkal küzd. Az állam által finanszírozott egészségügyben a túlterheltség miatt a páciensek egyenetlen teljesítménnyel találkoznak, amely bizonytalansággal tölti el őket. Erre a bizonytalanságra nyújthatnak választ az Egyesület által hamarosan védjeggyel is garantált, etikusan és átláthatóan működő magán egészségügyi szolgáltatók, amelyeknél a páciens biztos lehet majd abban, hogy minőségi ellátásban részesül, megfelelő betegbiztonság és a betegjogok betartása mellett. A privát egészségügy kiegészíti és tehermentesíti az államilag finanszírozott egészségügyet, elsősorban a járóbeteg-ellátásban, illetve a diagnosztikában, ahol a privát szolgáltatásoknak köszönhetően gyorsabb az orvoshoz jutás, illetve kevesebb beteg van a várólistákon.

Hogyan kap nagyobb figyelmet a betegbiztonság az Egyesület tagjaként működő szolgáltatóknál?

Leitner György: A betegek biztonsága, az ellátás szakmai színvonalának folyamatos emelése minden szolgáltató számára, legyen az állami vagy magán, elsődleges szempont. Mi abban különbözünk, hogy mindezeket független szakértőkkel folyamatosan mérjük, és az eredményeket nyilvánosságra is hozzuk.

Milyen eszközökkel kívánja az Egyesület kifehéríteni a magán egészségügyi szektort?

Leitner György: Az Egyesület mindenképpen arra törekszik, hogy az egyes privát szolgáltatók számára szigorúan meghatározott szabályozási keret álljon rendelkezésre, és annak betartását a megfelelő szervek folyamatosan ellenőrizzék. Ez az egész szektor védelme érdekében fontos, hiszen a legtöbb szolgáltató tisztességesen működik, számlát ad a betegnek, illetve nem alkalmaz bújtatott módon munkavállalókat. Mindannyiunk érdeke, hogy a beteg hosszabb távon csak kifehérített működésű, megfelelő minőségbiztosítással rendelkező szolgáltatónál kapja meg a kezelését. Az Egyesület ezért szeretné elérni, hogy kötelezővé váljon a magán egészségügyi szolgáltatók számára az online pénztárgép bevezetése. Az Egyesület tagjai ezen kívül készek a saját szakmai tapasztalataik folyamatos megosztására.

Hogyan tudja majd az Egyesület megkönnyíteni a betegek számára a tudatos választást az egyes magán egészségügyi szolgáltatók között?

Leitner György: A pácienseket illetően a fő cél annak tudatosítása, hogy csak a védjeggyel rendelkező, számlát kibocsátó szolgáltatóhoz forduljanak. A Primus Egyesület által kidolgozott védjegy program egyfajta garanciaként szolgál a páciensek számára nemcsak a minőségi ellátás, a betegbiztonság és betegjogok betartása tekintetében, hanem a megbízható, etikus és transzparens működést illetően is, megkönnyítve ezzel a betegek számára a választást az egyes magán egészségügyi szolgáltatók között. A védjegyhez szükséges akkreditációt megszerző egészségügyi szolgáltatók listája elérhető lesz az Egyesület, illetve a védjegy saját weboldalán, valamint az akkreditált szervezetek is minden felületükön kommunikálhatják.

Lehetséges-e még ezután is csatlakozni az Egyesülethez? Kiket várnak tagjaik közé?

Leitner György: Természetesen van lehetőség a későbbiek során is csatlakozni az Egyesülethez, amennyiben a csatlakozni kívánó szolgáltatók vállalják, hogy átesnek a védjegy támasztotta auditációs folyamaton és meg is felelnek az előírt követelményeknek.
Forrás: WEBBeteg.hu